اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۶:۲۳
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۷
اذان مغرب ۱۹:۱۱:۲۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۱:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۵۲:۰۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۴۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۷/۲۱ - ۰۹:۱۰
طرحی که دوباره بر سر زبان ها افتاد

افشاگری خبرگزاری دولت در رابطه با لاله/چرا هنوز به این پروژه بودجه داده می شود؟!

طرح سینمایی یادشده در حالی این روزها و در محافل مطبوعاتی و رسانه ای بر سرزبان ها افتاده که بحث مربوط به هدر رفت شش میلیارد و 500 میلیون تومان از محل بودجه عمومی صرف شده برای تولید آن بیش از هر موضوع دیگری رخ نمایی می کند.

افشاگری خبرگزاری دولت در رابطه با لاله/چرا هنوز به این پروژه بودجه داده می شود؟!

 

گروه فرهنگی «سراج24»،  خبر گزاری ایرنا به تازگی مطالب جدیدی را در رابطه با فساد های مالی مربوط به پروژه میلیاردی لاله در زمان ریاست شمقدری بر سازمان سینمایی کشور اعلام کرده است و سعی دارد همه چیز را به گردن سیاست های فرهنگی در دولت گذشته بی اندازد اما با این وجود جای سوال اینجاست که چرا در دولت کنونی و با تغییر مدیران سینمایی و فرهنگی کشور هنوز هیچ حساب کتابی از سازندگان این پروژه ضد فرهنگی گرفته نمی شود و ساخت مراحل پایانی این فیلم هنوز به قوت خود باقی است ؟
 
آنچه در پی می آید متن مطالبی است که روز گذشته در خبرگزاری رسمی دولت با عنوان (آگاهی شمقدری از مالکیت شرکت کانادایی بر فیلم «لاله») منتشر گردید: 
 
طرح سینمایی یادشده در حالی این روزها و در محافل مطبوعاتی و رسانه ای بر سرزبان ها افتاده که بحث مربوط به هدر رفت شش میلیارد و 500 میلیون تومان از محل بودجه عمومی صرف شده برای تولید آن بیش از هر موضوع دیگری رخ نمایی می کند.
 
مدیر عامل جدید مرکز سینمای مستند و تجربی به تازگی از مالک نبودن این مجموعه بر فیلم «لاله» به گفته کارگردان آن که مقیم خارج از کشور نیز هست، خبر داده است.
 
واقعیتی که در وجه پنهان خود بسیاری از ناگفته ها را در مدیریت پیشین مدیریت سینمایی دارد و به نوعی عرصه مدیریت این حوزه و مقوله تولید فیلم را با نوعی بهت و حیرت روبه رو ساخته است.
 
«اسدا... (اسی) نیک نژاد» کارگردان فیلم «لاله» به تازگی در دیدار با «سیدمهدی طباطبایی نژاد» مدیر جدید مرکز سینمای مستند و تجربی اعلام کرده که مالکیت این فیلم را یک شرکت کانادایی برعهده دارد و به تعبیر او تنها اسما مرکز یادشده مالک بوده است.
 
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در روزهای اخیر و بر اساس گفته های مدیریت جدید آن در کانون نگاه ها قرار دارد، مرکزی که در دوران انتقال مدیریت و در واپسین ماه های حضور مدیریت پیشین سینمایی، متاثر از جابجایی پول های هنگفت برای تولید آثاری نظیر «لاله» بوده و به نوعی بودجه خود را از کف رفته می بیند.
 
مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تازگی در گفت وگوهایی، ماجراهای تکان دهنده ای را درباره هدر رفت بودجه این مرکز عنوان کرده که فارغ از تاسف، بهت و حیرت فعالان عرصه هنر هفتم را در پی داشته است.
 
طباطبایی نژاد در اظهارات خود و در صدر آن به وضعیت نامشخص پروژه سینمایی «لاله» اشاره کرده و می گوید که کارگردان این اثر اعلام کرده مالکیت این فیلم متعلق به مرکز نیست و حق مالکیت فیلمنامه این اثر نیز خریداری نشده است.
 
همچنین بودجه این اثر 9 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام شده که از این مبلغ شش میلیارد و 500 میلیون دریافت شده است.
 
اما ظاهرا حاشیه های «لاله» به اینجا ختم نمی شود و مسایل دیگری نیز درباره این فیلم سینمایی و اطلاع «جواد شمقدری» رییس سابق سازمان سینمایی از مالکیت شرکت «درایور» کانادایی بر این فیلم، حکایت دارد.
 
nمتمم غیرقانونی برای فیلم سینمایی «رنج و سرمستی»
 
قبل از انتصاب سیدمهدی طباطبایی نژاد به عنوان رییس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، رییس جدید سازمان سینمایی در بخشنامه ای اعلام کرد که هیچ نهاد سینمایی حق عقد قراردادهای جدید را ندارد اما این حکم در مرکز گسترش سینمای مستند(ایام مدیریت شفیع آقا محمدیان) رعایت نشد.
 
در فاصله جابجایی مدیران این مرکز یادشده، قراردادی برای متمم فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی به مبلغ 200 میلیون تومان منعقد و 100 میلیون از این مبلغ پرداخت می شود.
 
به گفته کارشناسان این مبلغ(پرداخت غیر قانونی) در برابر هزینه میلیاردی که برای پروژه سینمایی «لاله» هزینه شده ناچیز بوده و دردآور تر اینکه پس از هزینه شش میلیارد و 500 میلیون تومانی برای این پروژه، مالکیت آن متعلق به سینمای ایران نیست!
 
nجلسه 8 ساعته مدیرعامل جدید مرکز گسترش و کارگردان «لاله»
 
اسی نیک نژاد در قالب دو جلسه و در مجموع هشت ساعت با مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دیدار داشته و در این نشست ها مسایلی را مطرح کرده که بسیار تلخ و عجیب است.
 
وی در این جلسات به صراحت تاکید کرده که مالکیت پروژه «لاله» به یک شرکت «درایور» کانادایی تعلق دارد و حق فیلمنامه این اثر نیز پرداخت نشده است.
 
nنیک نژاد شوخی کرده است؟
 
کارگردان پروژه سینمایی «لاله» در جلسه دو روزه خود با طباطبایی نژاد بر این مسایل تاکید کرده و آنچه را که وی پس از مصاحبه مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند در گفت وگویی شوخی خوانده، بسیار جدی است.
 
nنامه کارگردان «لاله» به شمقدری
 
نیک نژاد در جلسات خود با مدیر عامل جدید مرکز سینمای مستند و تجربی اعلام می کند که اول شهریور ماه امسال نامه ای به جواد شمقدری رییس وقت سازمان سینمایی ارایه کرده و او را از اینکه مالکیت پروژه «لاله» متعلق به یک شرکت «درایور» کانادایی است مطلع ساخته و وی نیز نسبت به این موضوع واکنشی نداشته و این روند را پذیرفته است!
 
نیک نژاد همچنین گفته که «لاله» بنایی است که تنها در ایران ساخته شده و مرکز سینمای مستند و تجربی به عنوان سرمایه گذار حقی بر این بنا نخواهد داشت.
 
نامه ای که اسی نیک نژاد از آن حرف می زند به رویت مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند نیز رسیده و این نامه وجود خارجی دارد؛ البته او از نشان دادن این نامه به «پروانه پرتو» تهیه کننده فیلم «لاله» خودداری کرده است.
 
البته نیک نژاد در این نامه، مسایل خاصی را نیز درباره شفیع آقامحمدیان مدیر وقت مرکز سینمای مستند و تجربی بیان و به اصطلاح ناگفته هایی را از این مدیر سینمایی مطرح کرده است.
 
nدر آوردن صحنه های مربوط به جنگ بدون کاهش هزینه تولید
 
اما فرآیند یادشده فقط بخشی از ماجرای تولید فیلم «لاله» است؛ مقرر بوده که بودجه 9 میلیارد و 500 میلیون تومانی برای ساخت این اثر صرف شود که در آن تصاویر مربوط به دوران جنگ که هزینه های بسیاری برای تولید در پی داشته است در نهایت از فیلم حذف شود! بسیاری از کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا با حذف این صحنه ها بازهم برآورد این پروژه 9 میلیارد و 500 میلیون می شود؟
 
پروانه پرتو تهیه کننده فیلم «لاله» نیز در جلسه با مدیر جدید مرکز سینمای مستند و تجربی تاکید می کند که می تواند بجای سه میلیارد، بخش های پایانی را با هزینه ای حدود دو میلیارد و 700 میلیون تومان به پایان برساند که این روند با توجه به مبهم بودن موضوع مالکیت فیلم پذیرفته نشده و اکنون پروژه یادشده به حالت تعلیق در آمده است. پرتو به تازگی و پس از انتشار سخنان اخیر مدیرجدید مرکز گسترش و تجربی در اظهاراتی جالب می گوید: این پروژه را با یک میلیارد دیگر به پایان می رساند؟!
 
nمرکز سینمای مستندو تجربی پروژه «لاله» را قاپید!
 
شفیع آقامحمدیان مدیر سابق مرکز سینمای مستند و تجربی پیشتر در نشست خبری جشنواره فیلم رضوی در شهریور سال 91 اعلام کرد که این مرکز پروژه «لاله» را به اصطلاح قاپیده و برای ساخت آن اصرار داشته است. مقایسه اظهارات مدیر پیشین مرکز سینمای مستند و گفته های جدید کارگردان و تهیه کننده فیلم «لاله» روند شفاف نبودن مباحث برآورد مالی تولید این اثر، پرداخت ها و زمانبندی ساخت را بیش از پیش نمایان می سازد. صاحبنظران ضمن تمجید از مدیریت جدید سینمایی در ارایه شفاف امور و گزارش از وضعیت موجود سینمای کشور، معتقدند که ساماندهی و جدیت در حل و فصل مباحث یادشده برای فیلم «لاله» می تواند بستری برای شفاف سازی و حرکت به سمت رفتار حرفه ای در این فرآیند و جلوگیری از ایجاد رانت در حوزه های مختلف هنر هفتم می شود.
 
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••